Black metal cu ADN timișorean: interviu cu Vokodlok

După aproape un deceniu de tăcere, Vokodlok a revenit cu The Egregious Being, un album care nu doar că le reconsolidează timișorenilor statutul pe scena extremă autohtonă, dar îi și arată într-o altă lumină stilistică. Noul material îmbină brutalitatea riff-urilor cu nuanțe melodice și influențe orientale subtile, oferind o versiune 2.0 a trupei, mai conștientă, mai precisă, dar la fel de întunecată și agresivă. Un prilej potrivit pentru a sta de vorbă cu GhiauR, liderul și chitaristul trupei, despre trecutul, prezentul și mai ales viitorul Vokodlok.

Salut și bine ați venit în paginile Metalfan.ro! Vokodlok s-a format la sfârșitul anilor ‘90, într-un peisaj muzical românesc aflat în plină evoluție. Ce v-a împins să porniți pe acest drum și cum erau începuturile pentru o trupă extremă în Timișoara acelor ani?
Salut! Un factor principal care ne-a influențat parcursul a fost scena metal a anilor ’90 și faptul că metalul extrem începea să prindă amploare, inclusiv în România. O influență majoră a avut-o și prietenia noastră cu membrii trupei Dies Irae din București, care ne-au inspirat să mergem mai departe și să devenim parte din scena metal autohtonă. Vokodlok a luat naștere în ianuarie 2000, în Arad, iar din 2004 ne-am mutat în Timișoara, moment în care au avut loc și schimbări în componența trupei.

Cam în aceeași perioadă, Timișoara era un veritabil avanpost pentru underground și în general pentru scena metal autohtonă. Imi amintesc cu plăcere de multe concerte la care am participat atunci în orașul vostru. Între timp, lucrurile pare că s-au schimbat acolo și nu neapărat în bine. Cum vedeți scena metal extrem din România, și în special cea din Timișoara? A mers în direcția potrivită sau încă simțiți că e un drum plin de obstacole?
Au fost perioade mai bune și mai puțin bune în Timișoara, dar per ansamblu, scena metal s-a dezvoltat într-o direcție pozitivă. Astăzi există multe trupe și proiecte active, iar colaborarea dintre muzicieni este mult mai strânsă decât la începutul anilor 2000. Pe de altă parte, numărul foarte mare de concerte ale trupelor străine a dus la o scădere a interesului publicului pentru trupele autohtone.

Numele trupei vine din mitologia slavă, „vukodlak” însemnând vârcolac. În ce măsură v-ați identificat cu acest simbol de-a lungul anilor?
Simbolul vârcolacului este prezent în piesele noastre, dar nu ca atare, ci mai degrabă ca un exemplu al mitologiei și ficțiunii în general, care au influențat gândirea și viața oamenilor de-a lungul timpului.

La cinci ani după ce ați lansat Mass Murder Genesis, ați intrat într-o hibernare prelungită. Ce s-a întâmplat cu Vokodlok în toată acea perioadă? A fost o dispariție forțată?
Cauza principală a acestei pauze a fost lipsa de membri, în special dificultatea de a găsi un tobar. Ulterior, au intervenit și schimbări în viața personală, care au prelungit perioada de inactivitate a trupei.

Noul vostru album lansat recent, The Egregious Being, arată o schimbare clară de stil – de la black metal tradițional la un blackened death cu influențe thrash, mai modern și rafinat. Ce a determinat această tranziție? A fost o transformare stilistică care a venit natural sau deliberat?
Noi ascultăm în principal black și death metal, așa că stilul nostru a avut întotdeauna, într-o măsură mai mică, si elemente de thrash sau death. În general, muzica o compunem în funcție de inspirație, nu neapărat după limitele stricte ale unui anumit stil. De aceea, fiecare material al nostru are o amprentă diferită și, cel mai probabil, vom continua să experimentăm cu soundul si compozițiile.

Cum a decurs procesul de compunere a noului album? Cine a fost creierul din spatele ideilor principale și cât de democratică este la voi luarea deciziilor în trupă?
Ca să citez un cunoscut, „eu sunt un tiran”, deci în trupă domnește un regim de dictatură. Haha, glumesc. În mare parte, eu compun piesele și stabilesc tematica albumului, iar apoi discutăm împreună ce poate fi îmbunătățit sau modificat. Pentru The Egregious Being, eu am scris piesele pe chitară, cu schițe de bass și tobe, care au fost apoi definitivate de Blestemat (bass) și Nemgrá (tobe). Versurile au fost compuse de Pestarzt și Urmuz.

Pe album figurează doi invitați, chitaristul polonez Arkadiusz Furdal, respectiv tobarul suedez Sephiroth Echiburu. Cum ați ajuns să colaborați cu acești doi muzicieni? A fost dificil să lucrați împreună sau tehnologia facilitează astăzi lucrul la distanță și în muzică?
Cu Nemgrá (Sephiroth) am cântat în trupa lui din Suedia, Burning Darkness, care a avut și un mic turneu în România în 2019. Tot el a înregistrat tobele pe EP-ul nostru Oracle’s Fury (2020). Pe Arkadiusz l-am cunoscut prin prieteni comuni și, știindu-i activitatea cu trupa Trauma din Polonia, mi s-a părut o idee interesantă să compună solo-urile pentru câteva piese de pe album. Tehnologia actuală a făcut ca procesul si colaborarea să fie mult mai ușoare.

Detaliați puțin conceptul care stă în spatele versurilor. Ce mesaje transmit versurile pieselor de pe The Egregious Being? Cine este responsabil pentru departamentul liric și ce vă inspiră?
The Egregious Being
explorează latura întunecată a naturii umane, acele părți din noi pe care adesea încercăm să le ignorăm sau să le ascundem. Titlul face referire la forțele distructive din interiorul nostru și din lumea din jur. Versurile abordează diferite etape ale transformării in rău, în diverse contexte, ca de exemplu: în Death terror frica este atotprezentă și ne ghidează viețile , Warzone este despre războiul ca o forță devoratoare, care spulberă umanitatea si creează monștri și suferință, piesa Jagh Iw vIpoQ evidențiază ideea că, în absența unui rău exterior, oamenii își proiectează adesea temerile și obsesiile asupra unor creaturi imaginare, care ajung să întruchipeze cele mai întunecate aspecte ale gândurilor lor, iar Bestiarium este inspirată din The Island of Doctor Moreau si critică ambiția “oamenilor de știință” care în din egoism, imoralitate și fără discernământ corup natura într-un mod abuziv și fara etică pt a crea ceva monstruos și de necontrolat.

Producția noului material este mult mai clară și echilibrată față de albumul precedent. A fost o decizie asumată să treceți de la sound-ul necizelat al începuturilor la unul mai definit sau pur și simplu a fost o consecință a vremurilor moderne? Ce studio ați folosit și cine a fost producătorul discului?
Am vrut ca albumul să fie agresiv, brutal și rapid. Sound-ul a fost influențat în principal de stilul pieselor, dar tehnologia actuală ne-a permis să obținem un sunet de calitate. Am înregistrat instrumentele în studioul nostru, vocea la Consonance Studio din Timișoara, iar mixul l-am realizat eu. Masterizarea a fost făcută de Jon Sjölin (AbxTest, Suedia).

Artwork-ul The Egregious Being este întunecat și amenințător. Cine este autorul, ce poveste spune această imagine și cât de mult vă implicați în partea vizuală a trupei?
Artwork-ul a fost creat de FearSorrow și ilustrează supunerea în fața întunericului pe care ni-l creăm singuri. El sugerează că răul nu vine doar din exterior, ci este ceva ce hrănim și venerăm.

Deși nu a trecut foarte mult de când a apărut albumul, care sunt reacțiile până acum? Discul este disponibil și fizic (CD, etc.) sau doar pe platformele de streaming?
Albumul este disponibil pe CD și pe platformele de streaming. A fost ascultat de surprinzător de mulți oameni, iar recenziile au fost foarte bune.

În trecut voi ați colaborat cu casa de discuri Beauty of Pain, dar noul album a fost autoprodus. Cât de greu sau ușor este un astfel de demers? În 2025, mai are sens să semnezi cu un label sau DIY-ul e calea de urmat?
Am fi putut lansa albumul printr-un label, dar asta ar fi însemnat o așteptare de cel puțin șase luni. Cum aveam deja un mini-turneu planificat, am decis să-l producem independent.

În afară de death și black metal, cu ce se ocupă membrii Vokodlok? Găsiți timp și pentru muzică între joburi, familie și alte pasiuni cotidiene?
Între joburi și viața de zi cu zi, încercăm să ne dedicăm cât mai mult timp muzicii. De exemplu, Urmuz activează în cinci trupe și este foarte prezent pe scena metal din Romania.

Vokodlok s-a întors, dar pentru cât timp? Planuri de viitor – albume, turnee, concerte?
Ne dorim cât mai multe concerte și festivaluri. Lucrăm deja la un split cu trupa italiană Kybalion, dar și la următorul album.

Ne apropiem de finalul interviului și am să vă rog să alcătuiți un playlist cu zece piese: cinci piese ale unor trupe românești care considerați voi că sunt relevante pentru istoria metalului extrem de la noi și alte cinci compoziții recente care v-au atras atenția de la trupe străine.


Piese românești:
Negură Bunget – Pohvala Hulă
Dies Irae – I Built the Symmetry of Chaos
Spiritual Ravishment – Evil activities
Indian Fall – Screaming down
Sincarnate – Sincerely yours

Piese recente trupe străine:
Decapitated – Cancer Culture
Cattle Decapitation – We Eat Our Young
Cytotoxin – Biographyte
Lord Kaos – Septavius
Aborted – Dreadbringer


Vă mulțumim pentru timpul acordat și vă rog să ne spuneți cum vedeți voi relansarea Metalfan.
Considerăm relansarea Metalfan un lucru foarte binevenit pentru scena metal din România. E important să existe o platformă dedicată care să sprijine trupele, să promoveze evenimente și să ofere conținut de calitate pentru fani și suntem siguri că Metalfan va continua să fie o sursă de referință pentru metalul românesc.

În final, clasicul mesaj destinat cititorilor noștri. Microfonul vă aparține!
Mulțumim că susțineți scena metal și că rămâneți alături de trupele românești! Ne vedem la concerte!

About Author /

Start typing and press Enter to search