Melvins – Thunderball
Grupul Melvins, cunoscut și sub numele the Melvins, are o activitate care se întinde pe mai bine de patru decenii. Înființată în 1983, formația este un reper esențial pentru sludge metal, având o contribuție majoră și de necontestat la conturarea acestui gen. După atâta timp de la debut, americanii nu par deloc dispuși să se oprească, păstrând vie pasiunea pentru muzică. Figura centrală a Melvins rămâne Buzz Osbourne, cunoscut și ca King Buzzo, deși, încă din 1984, alături de el se află constant și Dale Crover. Prima parte a anilor ’90 a marcat pentru Melvins o perioadă de expunere mainstream, odată cu lansarea albumelor Houdini (1993) și Stoner Witch (1994), însă, dacă suntem sinceri, Melvins înseamnă fără îndoială mai mult decât această scurtă etapă în care au fost în atenția unui public mai larg, despre care nu sunt sigur că a reușit cu adevărat să înțeleagă sau să aprecieze ce propuneau Buzzo și colegii săi.
Albumul Thunderball este, în esență, un disc Melvins 1983 – adică un material realizat de Buzz Osbourne împreună cu bateristul Mike Dillard, membru fondator al trupei, care a activat inițial pentru o perioadă scurtă, dar a revenit ulterior pentru diverse proiecte, precum EP-ul 1983 (2012) și albumele Tres Cabrones (2013) și Working with God (2021). Spre deosebire de alte materiale Melvins, albumele Melvins 1983 sunt mai directe, fără însă a renunța la componenta experimentală care definește trupa.
King Rome deschide albumul și este cea mai clar ancorată în zona hardcore punk – o piesă directă, abrazivă, fără momente de respiro. La nivel liric, explorează teme legate de putere și incertitudine existențială.
Urmează Vomit of Clarity, un interludiu construit din diverse elemente electronice bizare, care acționează ca o punte sonoră între intensitatea brută a deschiderii și direcțiile mai elaborate ce urmează.
Short Hair with a Wig păstrează câteva dintre aceste elemente electronice, dar nu se îndepărtează de fundamentul sludge metal. Pe durata a peste 11 minute, piesa evoluează fluid prin secțiuni doom, schimbând direcția fără a rupe coerența. Versurile transmit o luptă interioară, reflectând asupra realității, percepției și efemerității.
În continuare, Victory of the Pyramids propune o abordare instrumentală progresivă ce trimite cu gândul la Rush, însă reinterpretată prin filtrul sludge-ului și al hardcore-ului. Este un melanj neașteptat, dar funcțional, iar pe plan liric piesa se aventurează în teritorii precum timpul, destinul și misticismul, în nota abstractă proprie Melvins.
Albumul se încheie cu Venus Blood, o piesă lentă, cu tempo doom hipnotic și o linie melodică de chitară marcantă. Liric, abordează teme de incertitudine, deziluzie și supraviețuire, oferind un final meditativ unui material dens și variat.
Închei prin a spune că Thunderball este un disc ce nu dezamăgește – oferă în egală măsură greutatea clasică Melvins, dar și pasaje atmosferice, imprevizibilitate avangardistă și mai ales o structura aparent abstractă care să facă ca toate acestea să funcționeze împreună.

Ipecac Recordings
18/04/2025
“King Buzzo” Buzz Osbourne – chitară, bas, voce
Mike Dillard – tobe
King of Rome
Vomit of Clarity
Short Hair with a Wig
Victory of the Pyramids
Venus Blood